Thursday, June 7, 2018

Ikan Aya Masak Lemak Petai

Ikan Aya Masak Lemak Petai 

 Bahan-bahannya: 

3 keping ikan aya – digoreng ringan 
5 biji cili padi – ditumbuk kasar 
2 biji lada merah – ditumbuk kasar 
1 inci kunyit – dikisar 
1 siong bawah putih 
2 biji bawang merah - dimayang 
1 inci halia dipotong halus memanjang 
1 kotak kecil santan 
10 biji belimbing buluh – direbus dan ditoskan dahulu. 
1 papan/tangkai petai – ambil bijinya. 
2 sudu makan cuka. Garam – secukup rasa 

Cara caranya: 

1. Panaskan kuali, goreng tiga keping ikan aya dalam minyak panas untuk masak bahagian luar sahaja. Angkat dan alihkan ketepi. 

2. Panaskan kuali, masukkan sedikit santan pekat, masak hingga keluar minyak sedikit, masukkan bawang putih, bawang merah yang telah dimayang dan hirisan halia, masak hingga keluar bau. 

3. Masukkan santan, cili padi dan cili merah yang ditumbuk kasar serta kunyit kisar sambil dikacau sehingga mendidih. 

4. Masukkan ikan yang telah digoreng dan setelah mengeleggak, masukkan pula petai dan belimbing buluh yang telah direbus. 

5. Masukkan garam dan rasa kemasinan secukup rasa. 

6. Akhir sekali sebelum diangkat, jangan lupa sesuatu yang pasti menyengat selera anda, bubuh dua sudu makan cuka. 

7. Hidangkan.

Sunday, June 3, 2018

AYAM MASAK TOMATO

Bahan-bahannya:

1 ekor ayam saiz sederhana - potong anak ramai
15 biji lada kering
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 sudu kecil gula
1 tin kacang peas - buang airnya
1 sudu besar asam jawa - ambil airnya
1/2 botol sos tomato De Monte
1 batang serai
sedikit garam dan kunyit

Cara Membuatnya:

1.   Gaulkan ayam dengan kunyit dan garam.
2.   Goreng semua ayam dan alihkan ketepi dahulu.
3.   Panaskan minyak dan tumis bahan yang digiling (lada kering, bawang merah, bawang putih)
4.   Tumis sehingga naik bau dan masukkan ayam.
5.   Masukkan sedikit air asam jawa dan tuang sos tomato, bila kuahnya telah pekat masukkan kacang peas.
6.   Gaulkan rata-rata dan hidangkan. Hias dengan daun sop dan belahan lada.

Tuesday, June 13, 2017

Nasi Jagung Manis

Bahan-bahannya:

2 tin Beras Basmati (gunakan tin jagung yang sama)
1 tin kecil jagung manis Ayam Brand (200gm)
1 siung Bawang putih
1 ulas Bawang merah
1 biji buah keras
1 helai Daun salam
2 helai Daun limau purut
1 batang serai
1/2 sdt Garam
Gula, Lada, Serbuk Ketumbar dan Air

Cara-cara Membuatnya:

Sunday, July 3, 2016

Nasi Goreng Moscow

Pada tanggal 28 Jun 2016 jam 3.10 pagi waktu Moscow, bulan Ramadhan di Moscow, Kak Mas bersama suami, anak perempuan serta menantu, tiba di Lapangan Terbang Moscow menaiki kapalterbang lain setelah penerbangan kami dari KLIA tiba dan transit di Lapangan Terbang Turki.

Bila giliran kami beratur untuk masuk di kaunter imigresen.. pihak imigresen Moscow sengaja buat seolah-olah tidak faham dengan percakapan kami dalam Bahasa Inggeris … sebenarnya jiwa raga mereka ini amat patriotik pada bahasa dan negara mereka, mereka sukar untuk menerima kami yang memulakan percakapan dalam bahasa Inggeris.

Al-maklumlah, sangka Kak Mas yang hanya tau sedikit-sedikit sahaja bahasa Inggeris. Kak Mas fikir bahasa Inggeris Kak Mas memang fail lah ni.. rupa-rupanya anak Kak Mas kata mereka yang kerja kat situ faham pelbagai bahasa ... mereka itu sengaja, mereka lebih suka kalau kita memulakan percakapan… bercakap atau bertanya dalam bahasa Melayu walaupun mereka tidak faham pun daripada kita semua ini memulakan pertanyaan bahasa orang putih …mereka faham tetapi 'sengaja buli pengguna bahasa Inggeris'.

Kak Mas memberi nombor untuk mereka menghubungi anak Kak Mas, untuk mendapat pengesahan daripada anak kak mas …. Selesai berbual dengan anak Kak Mas di telefon, imigresen tu berkata; “terima kasih dan selamat datang” dengan senyum lebar kepada kami sekeluarga; elok-elok pula dalam bahasa Melayu…hahaha…

Anak Kak Mas kata, biasanya tidak lama melalui imigresen,tapi tidak tahu kenapa sebab mereka cekap dan yang pasti mereka dah ada pun rekod individu dari luar negara sebelum ketibaan pelancong tiba ke Negara mereka. Tahap perisikan negara mereka memang cekap dan tidak dapat dinafikan.

Anak Kak Mas kata dia juga terdengar daripada percakapan penumpang (dalam bahasa Russia) yang keluar sebelum Kak Mas,merungut tentang kelengahan imigresen.

Sebaik tiba di apartment … suami Kak Mas yang menonton TV dan berkata “syukur kita dah terlepas dari Airport Turkey, ada letupan berlaku di sana, kalau tidak tentu perjalanan kita semua akan tergendala dan lambat untuk ke Moscow kerana lapangan terbang Turkey telah ditutup. Semua penerbangan keluar telah ditahan dan tiada kebenaran mendarat. Syukur, sebab itulah agaknya semasa di imigresen Moscow tadi pemeriksaan terhadap semua yang tiba dari Turki tadi berjalan agak perlahan. 

Selama berada di negara orang, adalah perkara biasa apabila melancong tetapi kami sangat teruja, dan penuh rasa gembira dan berbangga di atas pencapaian anak kami yang berjaya memperolehi segulung ijazah setelah menamatkan pengajiannya di sana. Suami Kak Mas kata, kalau anak tak belajar di sini, rasanya tidak sampailah kami ke sini. Syukur.

Antara menu masakan yang mudah disediakan dan sering dimasak oleh anakanda Kak Mas dan kawan-kawannya  ialah nasi goreng Moscow. Diberi nama begitu kerana  nasi goreng itu dibuatnya di sana … adalah ala-ala nasi goreng cina …. Jadi pagi ini kak mas mencuba resepi nasi goreng Moscow…. selesai je masak.. kami makan sebaik waktu berbuka telah masuk… memang sedap..tak sedar dah habis pun…

NASI GORENG MOSCOW

Tuesday, June 4, 2002

Ayam Golek Pasir Nering

Bahan-bahannya:

1 ekor ayam potong empat
300 gram bawang merah
1 inci kunyit
2 inci halia
2 batang serai dititik
2 sudu besar rempah kari ayam (peket sampul kertas)
2 keping asam gelugur
3 cawan santan (2 biji kelapa)
Garam dan gula secukup rasa

Cara Membuatnya:

1.   Bawang merah, serai, serbuk kari, kunyit, halia dikisar.
2.   Satukan bahan (1) bersama asam gelugur, serai, santan dan serbuk kari dalam kuali.
3.   Panaskan dengan api perlahan sehingga 20 minit.
4.   Apabila kuah hampir pekat masukkan ayam, kacau dan alih-alihkan ayam hingga separuh masak.
5.   Angkat ayam dan panggang sambil terbalik-balikan ayam dan siram kuah lebihan lebihkurang 10 minit.
6.   Selepas masak, letakkan ayam dalam pinggan dan siram dengan lebihan santan.
7.   Hiaskan. Makan bersama dengan nasi.

Monday, June 4, 2001

Ayam Goreng Madu 8

Bahan-bahannya:

1 ekor ayam saiz sederhana - potong 8 bahagian
150 gram biji gajus
Minyak untuk menggoreng

Bahan Perapan:

2 sudu besar madu
2 sudu besar kicap pekat
1 sudu kecil serbuk lada hitam

Cara-cara Membuatnya:

1.   Lumurkan ayam dengan bahan perapan dan perap sekurang-kurangnya 1 jam.
2.   Panaskan minyak dan goreng ayam hingga garing.
3.   Letakkan ayam yang digoreng dalam pinggan.
4.   Goreng biji gajus dan taburkan keatas ayam.
5.   Hiaskan dengan potongan timun dan karot.
6.   Siap. Sedap dimakan panas-panas.

Nasi Bukhari Kg. Cacar

Bahan-bahannya:

3 tin susu beras - basuh dan toskan
1/2 ekor ayam bersaiz sederhana - dipotong
1 biji terung bulat - dipotong bulat
1/2 biji kentang - dipotong dadu
2 kuntum bunga kobis - dipotong biasa
2 inci lobak merah - dipotong halus memanjang.
Garam, MSG

Bahan Untuk Tumis:

5 ulas bawang merah
1 siong bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu makan rempah masak
Bunga Lawang, Kulit Kayu Manis, Buah Pelaga, Bunga Cengkih

Cara-cara Membuatnya:

1. Tumis bawang, Bunga Lawang, Kulit Kayu Manis, Buah Pelaga, Bunga Cengkih hingga kekuningan dan naik bau, masukkan rempah masak.
2.   Masukkan ayam dan sedikit air, biarkan ayam setengah masak, masukkan terung, ubi kentang dan bunga kobis, garam dan MSG.
3.  Tambah air mengikut sukatan beras, bila air dah mendidih barulah dimasukkan beras.
4.  Tanak hingga nasi masak sepenuhnya, bubuh lobak merah, kacau nasi supaya tidak melekat.
5.  Tutup sekejap. Siap untuk dihidang.